Napoje izotoniczne

Napoje izotoniczne

Napoje izotoniczne

Na początku warto wyjaśnić czym są napoje izotoniczne albowiem bardzo często są mylone z energetykami których zadaniem jest pobudzenie organizmu niwelując jednocześnie zmęczenie. A więc zadaniem izotoników jest przede wszystkim wyrównanie poziomu wody oraz elektrolitów w organizmie utraconych razem z potem. Dzięki nim uzupełnimy również witaminy,sole mineralne oraz w niewielkim stopniu węglowodany utracone podczas wysiłku fizycznego. Napoje tego typu polecane są przede wszystkim sportowcom. Co ważne nawadniają lepiej niż woda. A pamiętajmy, że nawet niewielki spadek nawodnienia może powodować nieprzyjemne dolegliwości min. osłabienie, zawroty i bóle głowy czy skurcze mięśni. Niestety tylko niewielki procent osób dba o prawidłowe nawodnienie organizmu oraz utrzymanie poziomu witamin i minerałów na odpowiednim poziomie. A przecież gdy nie dostarczymy organizmowi „paliwa” nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować.

Kiedy stosować izotoniki?

Jak już wcześniej zostało wspomniane napoje izotoniczne polecane są przede wszystkim sportowcom, którzy podczas intensywnego wysiłku fizycznego tracą spore ilości wody, elektrolitów oraz witamin. Bardzo często zastanawiamy się czy tego typu napoje można podać dzieciom. Jeżeli Nasza pociecha trenuje oczywiście może wypić napój izotoniczny. Jednak panuje złota zasada „Z UMIAREM”. Jeśli natomiast jest to tylko wymysł dziecka ponieważ kolega czy koleżanka w szkole miała najlepiej wytłumaczyć czym są tego rodzaju napoje i ograniczyć dostęp do nich. Izotoniki zawierają spore ilości kalorii dlatego też osoby unikające sportu czy wysiłku fizycznego nie powinny ich pić w przeciwnym razie może się to w sposób niekorzystny odbić na wadze.

Ciekawostką może być fakt, że nie musimy zaopatrzać się w izotoniki dostępne tylko w sklepach albowiem doskonałym naturalnym izotonikiem jest woda kokosowa, woda kaktusowa, sok z brzozy oraz woda karczochowa.

Reasumując:

Napoje izotoniczne zawierają niewielkie ilości cukru. Doskonale nawodnią oraz uzupełnią organizm w mikroelementy oraz witaminy po intensywnym wysiłku fizycznym.

Oczywiście stosujmy je z umiarem. Wszystko co w nadmiarze nawet najzdrowsze może się w niekorzystny sposób odbić na organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *