Szczaw

Szczaw

Szczaw

Roślina ta wykorzystywana jest zazwyczaj w kuchni. Tak bardzo popularna zupa szczawiowa w sezonie na szczaw cieszy się ogromną popularnością i jest smaczną bombą witaminową. Jednak warto wspomnieć, ze nie wolno jej spożywać codziennie albowiem nadmiar szczawiu w jadłospisie może przyczynić się do powstawania kamieni nerkowych. Ta niepozorna roślina wywodzi się z tej samej rodziny co gryka i rabarbar. Jednak koniecznie należy wspomnieć że wykazuje wiele cennych właściwości prozdrowotnych które były znane i wykorzystywane już w starożytnym Egipcie. Częścią jadalną są oczywiście liście o kwaśnym smaku. Dlaczego warto spożywać szczaw? O tym w dalszej części artykułu.

Właściwości lecznicze

Być może niewielu z Nas wie o właściwościach prozdrowotnych rośliny a posiada ich naprawdę sporo.

Przede wszystkim:

  • Jest prawdziwą bombą witaminową. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę C, A, E,
  • Znajdziemy w nim również minerały min. krzem, magnez, potas, fosfor, cynk, sód, żelazo oraz wapń,
  • Duża zawartość błonnika pozytywnie wpływa na pracę jelit oraz całego układu pokarmowego,
  • dzięki zawartości garbników działa ściągająco na błonę śluzową jelita grubego,
  • Pobudza apetyt,
  • Wykazuje działanie moczopędne, przeciwbólowe oraz krwiotwórcze,
  • Ochrania serce oraz wątrobę,
  • Zwiększa dotlenienie organizmu,
  • Ze względu na dużą zawartość potasu zapobiega zakrzepom,
  • Utrzymuje również ciśnienie krwi na niskim poziomie,
  • Wspiera układ odpornościowy.
Ważne:

O dobroczynnym wpływie szczawiu na Nasz organizm można pisać wiele. Jednak bardzo ważne jest aby spożywać go z umiarem. Ze względu na dużą zawartość kwasu szczawiowego stosowany w nadmiarze może przyczynić się do powstawania kamieni nerkowych. Ze spożywania go całkowicie powinny zrezygnować osoby borykające się ze schorzeniami nerek, osteoporozą oraz reumatyzmem. Warto również wspomnieć, ze roślina ta wyjątkowo długo pyli. Może być przyczyna alergii objawiającej się katarem, łzawieniem oczu oraz bólami głowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *